Mängden information som finns tillgänglig idag är oändlig. Med ett par knapptryckningar kan vi ta reda på vad som helst om vem som helst och om vilket företag som helst i hela världen – och vice versa. I detta avseende är spelplanen lika för alla, men de vinnande aktörerna på marknaden har varit bättre än sina konkurrenter på ett område: de har haft förmåga att analysera relevant information och reagerat därefter.
Det är just den förmågan som kommer att bli allt viktigare. Oavsett storlek och bransch måste företag lägga avsevärt mer kraft på informationsanalys för att ta fram sina strategier. Globaliseringen är sedan länge ett faktum men pusselbitarna som utgör kunder, leverantörer, anställda, lagstiftning och logistik blir allt fler och allt svårare att lägga, ju fler pusselbitar – desto fler frågor att hantera.
Vilka är mina kunder idag? Hur ändras den bilden när en befolkning åldras, flyttar eller när en ny generation träder fram? Hur hanterar mitt företag nya värderingar? Hur snabbt kan vi ändra produktionskapacitet? Hur hanteras immateriella rättigheter? Påverkar klimatdebatten vårt företag?
Svaren på frågorna finns men det gäller att leta på rätt ställe och tolka informationen rätt. Hur ska företag arbeta med all denna information? Vad drar man för slutsatser för ett specifikt företag eller bransch? Vilka krav ställs på controllern och vilka krav ska controllern ställa på sin omgivning?
Controllern måste ha ett helhetsperspektiv – förmågan att kunna se hela kedjan från leverantörens leverantörer till kundernas kunder. Inte nog med det, cirkeln måste ritas ännu större för att förändringar och nya förutsättningar för företagen ska synas; information som kommer att avgöra företagens framtida konkurrenskraft.
Under Controllerdagarna 2007, som arrangeras av Teknikföretagen, ska informationshantering, analys- och strategiarbete på både stora och mindre företag belysas, exemplifieras och diskuteras.
Läs mer om seminariet på www.teknikforetagen.se.
Publicerad 16 maj 2007 av Administratör
Kategorier: Om Mercatus