Jenny Berglund, civiingenjörsstudent vid Luleå Tekniska Universitet slår i sitt examensarbete fast att organisationsarbetet i Mercatus haft mycket stora effekter på kvalitetsarbetet. Syftet med hennes studie var att undersöka en tillväxtorienterad organisationsförändring ur ett kvalitetsperspektiv och se vilka effekter förändringen haft på organisationens kvalitetsarbete.
Resultatet av studien visar att trots att motiven till organisationsförändringen inte var kvalitetsrelaterade har arbetet haft stor positiv påverkan på kvalitetsarbetet.
Flera arbetssätt och verktyg har utvecklats vilka stödjer de grundläggande värderingarna inom offensiv kvalitetsutveckling. Speciellt har arbetet med värderingarna "sätt kunden i centrum" och arbeta med ständiga förbättringar" stärkts.
Några av de faktorer som haft störst effekt på Mercatus kvalitetsarbete, enligt studien, är;
- Den nya projektorienterade organisationsformen
- Införandet av flexibla ledningsgrupper
- Utvecklande leverantörssamverkan
- Erfarenhetsbanke och erfarenhetsåterföring
- Värdegrunden - öppenhet, respekt och omtanke - kan betraktas som en plattform och en god grund att bedriva ett framgångsrikt arbete med kvalitet.
Vill du läsa hela rapporten kan du maila Peter Hallberg, peter.h@mercatus.se.
Publicerad 1 augusti 2006 av Administratör
Kategorier: Om Mercatus