Teknik - ett skolämne i skymundan!

Teknik är ett obligatoriskt ämne med egen kursplan. Men endast en femtedel av lärarna anser att deras elever uppnår de kunskapsmål som finns för teknikämnet i årskurs fem. Det skriver tre företrädare för Teknikföretagen Region Öst. Barn i Sverige behöver få en grundläggande teknisk kunskap. Det är i princip alla överens om. Politiker från vänster till höger pratar om rätten till likvärdig utbildning. År 2006 kommer uppemot 80 procent av eleverna dock inte att nå kunskapsmålen i teknikämnet i årskurs fem. Det visar Teknikföretagens undersökningar. Barn i Sverige behöver en grundläggande teknisk kompetens för att kunna göra aktiva och bra val i livet, för att vara attraktiva på arbetsmarknaden och för att kunna fungera i en alltmer global värld. Varje dag ställs vi inför många tekniska frågor och beslut som kräver att vi förstår och behärskar teknik. Teknik är ett obligatoriskt ämne med egen kursplan sedan 1994. Det är alltså inte upp till den enskilde läraren eller rektorn att avgöra om det ska undervisas i teknik eller inte. Tyvärr visar Teknikföretagens undersökningar på motsatsen. Mer än hälften av lärarna anser sig ha dålig kunskap om kursplanen för teknikämnet och nästan 30 procent av dem underkänner teknikundervisningen på den egna skolan. Bara knappt 20 procent av lärarna anser att deras elever uppnår de kunskapsmål som finns för teknikämnet i årskurs fem. Hela 30 procent av lärarna känner sig osäkra i att undervisa i teknik och 40 procent av dem är missnöjda med den teknikundervisning de bedriver. Grundskolan har en avgörande betydelse för att dagens unga upptäcker teknikens värld och möjligheter. Teknikföretagen har beslutat att stötta skolan i detta arbete, bland annat satsas varje år cirka 10 miljoner kronor på aktiviteter som Teknikspanarna och Årets Teknikutbildning. Detta för att inspirera lärare i sin teknikundervisning och bidra med konkret lektionsmaterial. Genom dessa aktiviteter har Teknikföretagen under de senaste åren mött över 5 000 lärare från hela Sverige. Signaler tyder på att det finns klara brister i hur teknikämnet hanteras. Ska skolan kunna tillvarata barnens teknikintresse, måste teknikundervisningen börja redan under de första skolåren och lärarna måste få mer stöd och fortbildning. Vi menar också att skolorna måste höja teknikämnets status och visa att ämnet är viktigt genom att se till att det finns en utbildad teknikansvarig lärare på varje grundskola. Viljan hos lärarna finns – men de saknar verktyg och utbildning i ämnet. Det är kommunernas ansvar att se till att lärare och rektorer får den kompetensutveckling som krävs. Politiker i regionens kommuner måste börja ta sitt ansvar. Inför valet i höst är det högst rimligt att samtliga politiska partier redovisar vad de tänker göra för att ge alla barn den teknikundervisning som de har rätt till. Vi ställer gärna upp för att diskutera vad som kan göras. Kristina Alsér, vd för Mercatus Engeenering AB Jan Olof Andersson, vd för Rimaster AB Mikael Ohlson, rådgivare vid Teknikföretagen region Öst

Månader